Minister Hugo de Jonge bezoekt Leerhuis de Koperhorst

“Weg uit het klaslokaal en direct ‘in real life’ aan de slag. Mooi initiatief van @DeKoperhorst en het @MBOAmersfoort, waar ze de oude meester-gezelmethode in een nieuw jasje steken. Beroepsonderwijs zoals het bedoeld is.”

Dat twitterde minister Hugo de Jonge na zijn bezoek aan onderwijsbedrijf Leerhuis de Koperhorst. Studenten, bewoners en verpleegkundigen vertelden aan de minister waarom dit concept zo goed voor hen werkt.

Praktijk leidend voor onderwijs
“Ik ben meer van de praktijk, dan van de theorie. Daarom werkt dit goed voor mij”, aldus een tweedejaars studente Helpende Zorg en Welzijn. Een aantal van de studenten heeft bewust gekozen om deze opleiding bij De Koperhorst te volgen. Studenten draaien volledig mee in de praktijk van het eerstelijns verblijf (elv). Bewoners zijn hier gemiddeld 28 dagen en hebben uiteenlopende zorgvragen. Studenten leren veel in een korte tijd en uit eerste hand. Hoe mooi is het als een bewoner met Parkinson zelf aan hen vertelt over wat dit met haar doet?

De volledige BOL-opleiding wordt gegeven op de locatie van het onderwijsbedrijf. Werken studenten niet samen met verpleegkundigen op de praktijkvloer, dan krijgen zij les van docenten van MBO Amersfoort op locatie. Docenten zien en horen wat op de werkvloer gebeurt en bespreken dit direct met studenten. Anders dan bij een BBL-opleiding krijgen de studenten veel begeleiding. De praktijk is echt leidend voor het onderwijs! Kleinschalig van opzet en persoonlijk; klassikale lessen worden niet gegeven. Dat is uniek en vooral voor niveau 2-opleiding zeer effectief.

De meeste studenten zijn 19+ en hebben al een opleiding gedaan. Zij kunnen meer verantwoordelijkheden aan en dat is nodig, want de opleiding vraagt veel zelfstandigheid van de student. Onderdeel van het intakeproces is dan ook dat toekomstige studenten een avond en dagdeel meelopen en -draaien bij De Koperhorst.

“Het is geweldig hier”
De bewoners die de minister spreekt zijn enorm enthousiast over hun verblijf bij De Koperhorst en de verzorging van de studenten. “Je wordt meteen ontzettend goed op je gemak gesteld, ze zijn allemaal even aardig.” De bewoners geven aan er geen erg in te hebben dat ze worden geholpen door studenten die nog lerende zijn. “Er is geen vraag waarvoor je niet bij ze terecht kunt.” Daarbij is er veel begrip; studenten moeten het vak ook leren.

Voor de verpleegkundigen van De Koperhorst is het ook nieuw om zoveel samen te werken met studenten. “Het is heel intensief, maar ook dankbaar. Ik vind kwaliteit in de zorg belangrijk en nu kan ik dit zelf meegeven aan studenten die voor het vak worden opgeleid.”

Durf
Het vraagt veel van de zorginstelling en school om studenten zo op te leiden. Het curriculum afstemmen op de praktijk en de individuele student kent uitdagingen. “Er is flexibiliteit en durf nodig om een onderwijsvorm neer te zetten dat werkt en past binnen alle wettelijke regels.” Zegt docent Rinske van der Jagt. Denk hierbij aan de arbeidstijdenwet waardoor 16-jarigen niet in de weekenden mogen werken. “Omdat we er sterk in geloven, hebben we al veel creatieve oplossingen kunnen bedenken om dit mogelijk te maken. We doen het samen.”

Helpende Zorg en Welzijn
Bekijk hier meer informatie over Leerhuis de Koperhorst. Of lees de opleidingsinformatie over Helpende Zorg en Welzijn.

Zie ook de publicaties:
Innovatieve opleiding op leerafdeling in De Koperhorst – DeStadAmersfoort, 9 februari 2018
Gildeschool voor het Zorgambacht – De Volkskrant, 16 januari 2018

Privacy-instellingen

Wij optimaliseren graag onze website, daarom maken wij gebruik van cookies. Wijzig je voorkeuren of bekijk ons privacybeleid.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen