Docent Fleur de Groot wint innovatieprijs

Apotheekhouder, docent en innovator. Er kunnen slechtere dingen op je visitekaartje staan. We voegen er ook nog even winnaar aan toe. Want het idee waar Fleur de Groot aan meegewerkt heeft, is uitgeroepen tot het beste idee door de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers en won de innovatieprijs.

Sylvia Verwoert (l) en Fleur de Groot (r) van het Project Kwetsbare ouderen op het podium samen met de heren van Project WijsGrijs

Sylvia Verwoert (l) en Fleur de Groot (r) van het Project Kwetsbare ouderen op het podium met Project WijsGrijs.

Op 11 oktober vond het najaarscongres plaats van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP). Tijdens dit congres in het Beatrixtheater in Utrecht werd ook de KNMP Zorginnovatieprijs uitgereikt. Twee jaar geleden heeft Sylvia Verwoert het idee opgevat om samen met haar collega Fleur de Groot en alle andere zorgverleners die in de wijk actief zijn, de zorg rond wijkbewoners anders aan te pakken. Na onderzoek onder cliënten en hulpverleners bleek dat beide groep die nieuwe aanpak nodig vonden.

Een andere aanpak

Apotheken hebben een belangrijke wijkfunctie. Door de laagdrempeligheid komen mensen uit de buurt gemakkelijk binnen en maken gemakkelijk een praatje. Voor een apotheekhouder en de assistenten een goede kans om eventuele problemen te signaleren. In het werkgebied van Fleur wordt de toegang tot medische hulp als lastig ervaren door laaggeletterdheid en lage inkomens.  Deze mensen vertrouwen op de kennis en kunde van hulpverlener. Ook als de ene hulpverlener de ander tegenspreekt. Dat is verwarrend en kan een herstelproces onnodig lastig maken. Deze mensen vinden het vaak lastig om dit probleem zelf kenbaar te maken. Een andere aanpak betekent dat mogelijke conflicten in behandeling snel gesignaleerd worden.

Er is altijd één contactpersoon die de hele zorgsituatie overziet: die wordt Victor genoemd. Een centraal punt die kennis heeft van alle zorglijnen naar de cliënt en weet welke adviezen en opdrachten deze gekregen heeft. En duidelijke afspraken over de stappen als een probleem door één van de zorgverleners wordt gesignaleerd. Elke zorgverlener heeft een signaalfunctie en zal altijd eerst naar de huisarts verwijzen. Deze pakt alle betrokken partijen bij elkaar en zorgt dat adviezen gestroomlijnd worden.

Prijswinnend zorginitiatief

Wat dan nodig is, is niet meer zorg of meer tegenstrijdige adviezen. Een centraal punt die kennis heeft van alle zorglijnen naar de cliënt en weet welke adviezen en opdrachten deze gekregen heeft. En duidelijke afspraken over de stappen als een probleem door één van de zorgverleners wordt gesignaleerd. Elke zorgverlener heeft een signaalfunctie en zal altijd eerst naar de huisarts verwijzen. Deze pakt alle betrokken partijen bij elkaar en zorgt dat adviezen gestroomlijnd worden.

“Bij de huisarts komen cliënten één keer langs en blijven dan weer een tijdje weg. In de apotheek zien we ze veel regelmatiger. Zeker bij langdurig medicijngebruik of combinaties van medicijnen. Dat zijn ook meteen signalen om in gesprek te gaan met de cliënt. Daar waar ouderen vaker komen, zoals bij een buurthuis, zijn de hulpverleners alerter en weten ze wie ze kunnen benaderen. Elkaar kennen is de eerste stap tot samenwerken.”

Privacy-instellingen

Wij optimaliseren graag onze website, daarom maken wij gebruik van cookies. Wijzig je voorkeuren of bekijk ons privacybeleid.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen